June 29, 2017, 01:42:39 PM
Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: MYKSR FAQ  (Read 14897 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Makaii
:: Espirit De' Corps ::
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 2665


Live . Ride . Life


WWW
« on: April 01, 2010, 11:42:31 PM »



Common FAQ's MYKSR 2008 ONWARDS


Adakah MYKSR ni club??
kami bukanlah sebuah club, kami tak pi clubbing...
kami merupakan "sebuah komuniti/famili / peminat/ pengguna" KSR Malaysia yg tertakluk di bawah jajahan takluk dan kuku besi Tuan Doc yg dihormati....

SIAPAKAH TUAN DOC MYKSR???
Tuan Doc merupakan pemegang Saham Terbesar MYKSR dan mempunyai KUASA VETO di atas semua keputusan dari RIDES ke Hal Ehwal Pengguna MYKSR...

Siapakah sponsor MYKSR?
kopi cap jamil..minuman mocha..beh oooooooooooooooooo


Siapa yg boleh join?
Sesiapa saja yg bermandat sebagai manusia dgn minat yg utuh kepada dunia permotoran,baik budinya indah bahasanya bersopan tingkah lakunya setia bersahabat,menjaga adabnya layak
utk mengejoin! (dan mesti ada seluaq yankee dan beremoih di depan)
 
cara mudah nak join myksr
sini
http://www.myksr.net/forum/index.php?topic=74.0

================================================

Apa tu 6 Rules of MYKSR? click bawah
http://www.myksr.net/forum/index.php?topic=56.0

Apa tu togei dan ketertoygeyran? click bawah
http://www.myksr.net/forum/index.php?topic=368.0

Tudern? Gorgone? Pomendia? demit? apa kah ini? click bawah
http://www.myksr.net/forum/index.php?topic=44.0

Ada kutipan yuran keahlian ? click bawah
http://www.myksr.net/forum/index.php?topic=40.0

===================================

Apakah KSR?
KSR adalah model MiniDirt comel atau Mini Super Sport Bike
Juga dipanggil

KAMI SUKA RIDE
KAMI SUKA RONDA
KAMI SUKA RAGGAE
KAMI SUKA ROCK

Tetapi bukan KAMI SUKA REMPIT,ini dah di BAN oleh Tuan Doc

setelah berbincang bertanya pada kawasucki jepun.. jawapan nya adalah..

KSR = KAMEN SUPER RIDER

Berapakah cc motor ni?
 standard adalah - 110 cc
boleh upgrade ke
-138cc
-178cc
dan beyond

contoh kit dari takegawa..boleh order dari jepun/usa/thailand


bore up kit boleh order jadi thailand, japan dan usa..
brand macam2 ada seperti Kitaco, Takegawa, TBUSA, Wiseco dan lain lain
kalau nak cari kat ebay search "bore KLX110"
atau klik sini
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=bore+klx110&_sacat=0&_sop=10&_dmpt=Motorcycles_Parts_Accessories&_odkw=bore+up+klx110&_osacat=0&bkBtn=&_trksid=p3286.m270.l1313
sebab kat USA depa pakai KLX110, engine sama macam KSR 110

kalau nak bore up pakai brg lain macam kriss pun boleh..tepuk poket tanya solero
yang tu budget kurang sikit la

info lagi pasal upgrade part refer sini
http://www.myksr.net/forum/index.php?board=5.0
================================

Berapa harga dia?
harga = RM6899
tapi kalau dah campur insurans semua etc etc
= RM7300 - RM7500 otr

kalau lebih tok sah beli
kalau kurang cepat2 beli

downpayment dlm RM2000
sebulan dalam RM160-RM180
===============================
Berapa top speed motor ni?
KSR standard =100km sejam..
tapi kalau turun bukit 110km sejam.. kalau badan kurus 120km sejam..
kalau taruh stiker MYKSR boleh pi laju lagi
tapi kalau banyak dosa slow la

Motor ni bukan utk laju, it’s a FUNBIKE
kalau nak laju beli la superbike

===============================
Brapa minyak dia?
full tank = *7.3Liter

mengikut firasat tuan doc...
kalau engine stok/standard

1 liter = boleh pi 50-55 km

jadi full tank boleh go 300-350km kalau engine standard


===============================
Kat mana nk beli?
cari di internet www.mudah.com.my
atau pergi bahagian kedai motor dia website ini


===============================
Saiz tayar?
standard:
Front 100/70
Rear110/70

tapi kami semua pasang...
depan 120/70
belakang 130/70 atau 120/70
*tayar kita sama size macam tayar modenas elegan
*Paling besar bole masuk Front 120/70 Rear 130/70

===============================
Saiz Spoket?
standard = 15-31.. chain size = 420

===============================
Maintenace macamana?
macam motor kapcai saja. tukar minyak hitam / spark plug / oil filter
setiap 1000km atau 2000 km
cost dalam RM50 ke bawah (ikut harga minyak hitam anda jugak)

===============================
Spare part macamana?
Motor ni tahan lasak.. tapi spare dia senang di dapati dari NKS, dan Sunrok shah alam
ada jugak barang KRISS 1 yg dia boleh pakai......

===============================
Kenapa KSR? Kenapa tak motor lain? Apa  kelebihannya?
KSR ni unik, boleh custom dan DIY kao kao
macam2 eksesori dia ada

apa yg boleh tukar
- handle bar
- fairing
- headlamp
- tail light
- seat
- ekzos
dan macam macam lagi

boleh tengok barang dan beli dari sini

www.myksrshoppe.com




-->boleh pi lawat www.kawasakiksr.com dan click ksr
of the month tengok sana

===============================
Berapa harga insuran dan road tax?
insuran 1st party dlm RM250-RM300
road tax hanya RM2


===============================
Standard configuration spec
comel KSR Specifications:
Mini Supersport Bike

• Length x Width x Height: 1,670mm x 705mm x 995mm
• Wheel Base Distance: 1,165mm
• Height from Ground Level: 225mm
• Height from Seat Level: 750mm
• Engine: 4 strokes, 1 piston Air Cooling System
• Valve System: SOHC 2 valves
• Cylinder Volume / Compression Ratio: 111cc/9.5:1
• Cylinder Size / Stroke Distance: 53.0 x 50.6mm
• Maximum Power: 8.4 PS at 8,500 RPM
• Maximum Torque: 0.83 kgf-m at 6,500 RPM
• Starting System: Kick Starting (Easy Kick)
• Ignition System: DC-CDI
• Fuel Carburetor Injection System: KEIHIN PB18
• Gears System: 4 Gears System
• Body: Tube Back Bone
• Front Suspension System: Telescopic (Upside-Down), Single Choke/Swing Arm
• Front Tyre / Rear Tyre: 100/90-12 49J / TUBELESS
• Front/Rear Braking System: Disc Brake NISSAN
• Net Weight: 85kg
• Fuel Capacity: 7.3 litres
Additional info:

Chassis material:
HTHS Steel.

Gear ratio:
 1st 3.000, 2nd 1.937, 3th 1.350, 4th 1.087

Primary drive:
 3.409 (75/22)

Final drive:
 Chain, 2.067 (31/15)

Brakes:
 Single pot caliper and master cylinder (NISSIN) front/rear
 200mm single disc front.
 184mm single disc rear

========================================

Dah ada berapa model utk KSR di Malaysia ?
Dah ada KSR1 dan KSR2
Model yg belakang 2009 ialah KSR1..

Bezanya pada AutoDecompression Head & Camshaft hat lain..

*AutoDecompression = untuk kick start lagi senang (KSR2)

Lakaran grafik juga berbeza..
-KSR1- Biru, Hjau, Silver(hitam)


-KSR2- Putih dan Merah


MODEL TERBARU KSR-3

harga lebih RM300 dari model sebelumnya,tech spec belum tau lagi tp 10kg
lagi berat dari KSR-2

===================================
Minyak hitam brand apa?
apa brand pun boleh asal kan minyak 4T..shell, petronas..etc
tapi kami pakai Motul,Amsoil atau pun Rock Oil..
(harga dari RM20-RM50 satu liter ikut brand)

===================================
Spark plug?
untuk KSR standard adalah NGK C6HSA
harga RM5 satu

===================================
Moto ni ada meter minyak ka ?
Takdak meter minyak,kalo nak boh boleh tapi kena tebuk tank la..
Pandai2 bajet minyak,ada reserve oil dlm 15km boleh p lagi..
===================================
Awat tak ada meter minyak  ?
pi tanya engineer jepun
===================================
Motor ni boleh buh alarm ka ?
Buleh kalo nAk boh,tapi bila motor jadik porak peranda wiring
Short sana sini enjin mati & semput
demit alarm!
===================================
boleh buh clutch ka ?
Boleh
Ekonomi = boh clutch set Kriss Modenas (RM250-270) - kit ni popular dan tahan lasak
Ada duit = boh clutch takegawa ka kitaco ka (RM1800+)
===================================
Motor ni boleh pi jalan jauh ka?
Boleh..
Para MY-KSRians da ride merata dah..
Lumut,Sik Kedah x2, Genting Highland, Cameron Highland, Fraser Hill dan bedozen tempat lain..
KSR mmg teguh!!!
===================================
Moto ni lepas ka naik dua orang?
Boleh, tapi kena pasang rear foot rest dan long seat untuk keselesaan
===================================
Kenapa moto ni tak ada bakul?
Sebab dia bukan kapcai,dia FUNBIKE..
Boleh boh Givi Box kat belakang,yaaa.. Memang ada GIvi keluarkan
box utk KSR
===================================
Apa tu oil cooler
pasang untuk menyejukkan minyak hitam kalau ride long distance
===================================
Duit Tabong MyKSR
Duit ni bukan diwajibkan.. tapi sumbangan ikhlas members utk kekalkan forum ni sebab

1. kita pakai server sendiri,forum lama da kene delete dgn org dok dengki & pasal tumpang server
    proboards.. kene tanggung kos maintainance server..

2. sbb kita sama2 guna forum ni utk berkongsi maklumat & ilmu,maka kalo nk sumbang kita setkan
    bajet RM10/sebulan (Duit Club) & RM20(server setahun) utk tidak membebankan diri sendiri..
    duit bole dibayar bila2 masa aja,kita terima..

3. Tabung Bencana MyKSR: Kalo ditimpa bencana/kematian bole la MyKSR sumbang sikit
    utk meringankan beban geng2 MyKSR

4. Pinjaman : Geng yg da terbukti identiti & disahkan TUan Doc bole pakai duit club dulu kalo ada
    kerosakan parah kat motot,bayar balik bulan2.. sbb kebanyakan kita pakai motot utk cari mkn
    DAN utk hobi..

5. Keraian / Ride : Duit digunakan utk buat majlis keraian/menum2 bila ada tetamu
    (cth:Geng Hatyai Riders) dan perbelanjaan kalo ada buat ride jauh (1xsetahun)
===================================
Saya nak join ride. Macamana caranya?
Senang saja
1. isi borang MYKSR di sini
                   http://myksr.net/myksrform.html

2. Intro diri anda di sini
                  http://www.myksr.net/forum/index.php?board=2.0

3. join kami menum2 dulu atau

4. terus join the ride

5. tengok mana nak RV pi terus

6. mesti pakai helmet fullface, glove, jeket berpadding kalau ada, seluar yankee dan beremoih di depan

========================================================

Any further question kindly proceed to the Question & Answer page

                  http://www.myksr.net/forum/index.php?topic=348.0
« Last Edit: September 20, 2011, 08:53:47 PM by Makaii » Logged


MadEvil
KSR bau Kedai

Posts: 20


« Reply #1 on: April 05, 2010, 03:14:29 PM »

Soalan dari forum lama.....

Motor ni comel jer.... ni motor apa?
Ni bukan motor comel ni motor  KSR.

Awek/ Bini suka ker dengan motor ni?
Sudah tentu, sebab dah sah kalau pegi togei tak bawak awek lain punya.
« Last Edit: October 29, 2010, 01:36:19 PM by wankedah » Logged
tougeBiker
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 1628



« Reply #2 on: April 05, 2010, 03:32:39 PM »

saya nak join.. tapi saya seganla..
saya nak tanya, tapi soalan saya ni mungkin terlalu advance untuk anda semua.. "kalo saya nak berhabis sebanyak $14,500 ringgit untuk beli fork yang lebih jitu dan pemanjangan swing arm sebanyak 3cm, adakah boleh? memandangkan saya belum mempunyai sebarang duit untuk membeli KSR pun lagi, sebab saya keja pukoi orang tu pukoi orang ni kutip hutang saja - dalam masa yang sama, saya ingin membeli mesin basuh dulu, mana lebih berbaloi KSR ke mesin basuh ni? saya dalam dilema"
Logged




sauk kot satgi!
mou bahong!!!
Alantris
Guest
« Reply #3 on: April 05, 2010, 04:34:02 PM »

saya nak join.. tapi saya seganla..
saya nak tanya, tapi soalan saya ni mungkin terlalu advance untuk anda semua.. "kalo saya nak berhabis sebanyak $14,500 ringgit untuk beli fork yang lebih jitu dan pemanjangan swing arm sebanyak 3cm, adakah boleh? memandangkan saya belum mempunyai sebarang duit untuk membeli KSR pun lagi, sebab saya keja pukoi orang tu pukoi orang ni kutip hutang saja - dalam masa yang sama, saya ingin membeli mesin basuh dulu, mana lebih berbaloi KSR ke mesin basuh ni? saya dalam dilema"

Statement first kata duit ada banyak, cadangan saya beli je serentak, jangan risau, courts mammoth dan ikea buat penghantaran terus ke rumah, KSR pun leh hantar ke rumah kalau bayar lebih.

Pasal nak buat fork yang lebih jitu dan pemanjangan swingarm 3cm tu, tu susah, sangat technical, bayar je kat saya RM14,500.00 saya tolong buatkan he he he.
Logged
aura
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 1909


ksr sak alam


WWW
« Reply #4 on: April 06, 2010, 08:45:37 PM »

ni butang on/off  ni padia

sebaik-baiknya guna butang on/off engine utk off motor,nak start on balik,sebab?ada la sebab kawaSAKi design untuk memanjangkan jangka hayat coil...

*betul tak..akat habaq kat aku kalau salah marah akat.. Kiss
« Last Edit: April 06, 2010, 09:11:08 PM by aura » Logged


Makaii
:: Espirit De' Corps ::
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 2665


Live . Ride . Life


WWW
« Reply #5 on: April 06, 2010, 08:54:16 PM »

kalo xsilap aku,butang on/off tuh utk emergency shutdown engine

time tgh bwk,tujuan adalah utk elakkan letupan impact masa jatuh & utk slidekan

moto pada saat akhir kalo xsempat elak..

Butang tuh COMPULSORY kalo dalam motot GP..
Logged


Alantris
Guest
« Reply #6 on: April 06, 2010, 10:24:35 PM »

Penyataan Makaii yang tepat, engine kill switch tu guna dia untuk switch off engine dengan cepat pada keadaan memerlukan, jika throttle jam masa high speed, jika engine tiba menjadi rakus, bila motor jatuh dan terbaring. Kill switch ni satu masa dulu satu aksesori luxury yang melambangkan pedigree perlumbaan sesuatu motor, tapi lama kelamaan banyak motor ada atas kelebihan dia dari segi keselamatan.

Coil pulak ada dua, satu charging coil, ada yang panggil generator, ada panggil stator (tapi stator ni merujuk pada magnet, depends which part yang pusing) Coil ini fungsi dia bagaikan dinamo basikal cuma cara coil tu digulung menghasilkan AC ( dengan cara ni coil boleh hasilkan 2 kali ganda kuasa berbanding coil DC) Lagi satu coil pula ialah ignition coil namun begitu ignition coil ni adalah umpama sebuah kapasitor besar yang melonjakkan arus untuk hasilkan spark pada spark plug. cara terbaik untuk menjaga kedua2 coil ialah menggunakan minyak hitam yang baik dan memastikan sistem elektrik tidak dibeban melebihi had maksima.
Logged
Makaii
:: Espirit De' Corps ::
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 2665


Live . Ride . Life


WWW
« Reply #7 on: April 07, 2010, 01:19:29 AM »

hehe,betulla la tuh  Grin penerangan alan dari segi teknikal..

aku hanyalah serangga.. kehkehkeh~

-----------------------------------------------------------

Alan,nape kne gune minyak itam best utk jaga coil??
« Last Edit: April 07, 2010, 01:23:29 AM by Makaii » Logged


tougeBiker
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 1628



« Reply #8 on: April 07, 2010, 03:27:11 PM »

masih sempatkah anda berfikir untuk menutup switch ketika nak mengalami eksiden??? atau ketika slide meleper which is kita sendiri pun dah bersepah entah di mana, bukan lagi turun sama2 slide dengan motor? motor mesti dilepaskan... kalo motor jem yes it is, memang berguna, off switch (atau boleh saja turn off key terus - tangan dah dekat dah tu ha.. bukan honda cub switch dok bawah), tekan clutch glide sampai berenti.. fungsinya kadang2 hanya sebagai menunjukkan kita dah mencapai satu tahap millenium dan perlu ada tambahan2 ini.. maksud aku, macam VCD dulu2.. satu filem ada 2 CD.. bila tengah tengok, VCD 1 dah habih, then nak tukaq CD 2... soalannya? praktikal kah kita menekan button eject kat REMOTE CONTROL, dan kemudiannya pi berjalan kat VCD player ambik CD 2 dan ganti CD 1.. dan pi balik dok atas sofa tekan balik button play... sedangkan walau bagaimana sekalipun, kita mesti berjalan pi jugak ke vcd player tu.. baik pi tekan button kat sana je terus.. jimat beli bateri.. dem
« Last Edit: April 07, 2010, 03:31:03 PM by tougeBiker » Logged




sauk kot satgi!
mou bahong!!!
Alantris
Guest
« Reply #9 on: April 07, 2010, 03:47:56 PM »

Makaii: Jaga minyak hitam ni depending pada jenis motor/engine. Sesetengah engine, coil ni bermandi sekali dengan minyak hitam, jadi minyak hitam yang panas dan kotor boleh merosakkan lapisan lacquer pada coil tu, secara tak langsung, minyak hitam tadi berfungsi menyejukkan coil tu sendiri. Ada certain engine, coil ni totally dry dan tak termasuk dalam lubrication system motor, so kualiti minyak itam x effect coil.

Akat, engine kill switch tu bukan untuk matikan engine ketika accident, motor tak macam kereta, bila jatuh engine boleh running dalam keadaan senget. Kebanyakan motor still menggunakan gravity untuk minyak hitam turun balik ke sump dan di pam semula. In case motor accident, jatuh, turun melintang, dan enginenya masih hidup, engine kill switch ni berfungsi untuk padamkan engine. Kalau engine terus running, ada possibility minyak hitam tak jalan dan menyebabkan kerosakan pada engine. Ini lebih applicable pada motor2 race yang ignition switch dah tak digunakan, dan juga, kunci motor boleh patah atau tertanggal dari keyhole dalam situasi2 kemalangan.

Satu benda kena faham, engine kill switch akan cuma memadamkan sistem berkaitan engine, normally ignition coil lah, auxiliary lain akan terus berfungsi seperti signal, lampu brake dan lain2, jadi dalam situasi2 emergency, kill switch ni berguna kerana fungsi2 penting ni masih boleh digunakan.

Dulu suzuki pernah experiment dengan gravity actuated switch, dengan pendulum untuk trigger kill switch pada lean angle melampau, (GSXR750) tapi akhirnya dimansuhkan sebab banyak rider termati engine masa tengah lean.

Sekarang fungsi engine safety dah banyak di ambil alih oleh ECU, sebab ecu boleh kesan sekiranya oil pressure, atau fuel mixture atau coolant temp dah melampaui normal dan mematikan engine. Computer dah take over most engine management task dah sekarang Sad
Logged
Makaii
:: Espirit De' Corps ::
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 2665


Live . Ride . Life


WWW
« Reply #10 on: April 07, 2010, 10:22:10 PM »

 Huh hmmm~
masuk akal gak kata akat,aku rasa maybe kill switch tu advantage dalam

milisecond kot? meaning to say,dari nk p kunci lagi cepat kalo flick je

kat handlebar.. atau pun maybe hanya berfungsi kalo kite ade reflex mcm

proriders? hehe.. ntahla,kalo xpenting nape compulsory dlm MotoGP?
Logged


Alantris
Guest
« Reply #11 on: April 07, 2010, 11:49:35 PM »

MotoGP tak ada kunci hehehehe.... bukan about reflex, about function, kill switch serve a different purpose, ignition pulak different.. Macam cakap earlier, kill switch kill the engine, ignition switch, kunci, disable the whole vehicle.
Logged
mycine
Guest
« Reply #12 on: May 20, 2010, 01:07:19 PM »

nak tanye sket la.. harap bleh dijawab dengan penuh kesabaran.

1. aku blum beli ksr lagi dan blum ade transport. cemane nak join lepak2 minum dan promotekan diri?

2. adekah selamat jike parking ksr di kawasan umah ppr? sebab aku duk umah ppr. adekah moto ksr ini menjadi barang kesukaan kaki2 curik untuk dipasarkan dipasaran gelap?

sekian terime kasih.
Logged
tougeBiker
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 1628



« Reply #13 on: May 20, 2010, 02:15:44 PM »

1. we welcomed sapa2 saja naik apa2 saja walaupun lrt datang ke tempat persembahan untuk memperkenalkan diri.. no prejudice.. cuma akan dibuli untuk sekitar 15saat saja supaya lebih serasi.. jika bernasib baik, bontot anda akan diusap oleh tuan doc

2. beli pasola pun kena curi.. beli selipar jepun harga dua hinggit setengah pun orang sebat.. beli lighter 7 kupang ada gu dia kebaih.. inikan pulak GTR yang penuh lengkap dengan meter minyak.. nak selamat boh la ALARM.. tenang JIWA RAGA untuk SELAMA2NYA
Logged




sauk kot satgi!
mou bahong!!!
jipsee
Panglima
geng gagak hitam
*
Posts: 1751



« Reply #14 on: November 10, 2010, 01:17:58 PM »

1. we welcomed sapa2 saja naik apa2 saja walaupun lrt datang ke tempat persembahan untuk memperkenalkan diri.. no prejudice.. cuma akan dibuli untuk sekitar 15saat saja supaya lebih serasi.. jika bernasib baik, bontot anda akan diusap oleh tuan doc

2. beli pasola pun kena curi.. beli selipar jepun harga dua hinggit setengah pun orang sebat.. beli lighter 7 kupang ada gu dia kebaih.. inikan pulak GTR yang penuh lengkap dengan meter minyak.. nak selamat boh la ALARM.. tenang JIWA RAGA untuk SELAMA2NYA

new trivia

setelah aku berdebat & hampir bertumbuk ngn budak GTR,aku mendapat info bahawa GTR juga tiada meter minyak
« Last Edit: November 10, 2010, 01:21:54 PM by jipsee » Logged



ksr tegar meru mai..arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Pages: [1] 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  



google ad here